Tuesday, April 17, 2012

PAYUDARA MELEDAK KERANA IMPLAN SILIKON MURAHAN



Ramai wanita yang merasa kurang seksi jika payudara mereka tidak cukup besar. Untuk menambah rasa percaya diri mereka dengan melakukan operasi yang diimplan silikon pada payudaranya. Tapi dengan silikon murah, seorang wanita malah mendapat petaka pada payudara yang pecah hingga menderita sakit parah. 



Demi mendapatkan dada yang membusung, Lindsey Easeman (27 tahun) rela berhutang untuk membayar operasi implan payudara. Hasilnya memang memuaskan saiz payudara yang semula 36B menjadi 36 DD. 


Tapi ternyata kebahagiaan Lindsey tak berlangsung lama. Empat tahun selepas pembedahan, yang diimplan pada payudaranya pecah dan mengakibatkan fatal hingga membuatnya sakit parah. 


Lindsey adalah salah satu daripada beribu-ribu wanita yang terpikat oleh janji yang diimplan payudara murah yang ditawarkan oleh syarikat Perancis PIP (Poly Implant Prosthese). 


Sekitar 50,000 wanita di Inggeris telah melakukan implan payudara dengan membayar 3.500 poundsterling (RM 10,000) atau sekitar setengah dari harga operasi payudara biasanya. 


Dilaporkan 70 orang wanita telah mengalami penderitaan seperti Lindsey kerana implannya pecah. 


“Saya melakukan operasi implan payudara tahun 2006 yang hasilnya kelihatan hebat. Tapi setahun yang terkini ini, saya sering merasakan sakit di dada yang luar biasa, “ujar Lindsey yang tinggal di Kirkby, Merseyside.


Setelah sering merasakan sakit dan mencari benjolan aneh di ketiaknya, Lindsey pergi ke doktor dan melakukan ultrasound scan. Hasil USG menunjukkan bahawa yang diimplan di payudara kanannya telah pecah dan hancur. 


“Gel diimplan itu bocor sehingga menyebabkan benjolan. Saya dan keluarga hanya boleh menangis,” jelas Lindsey lebih lanjut. 


Lindsey menuturkan bahawa syarikat yang diimplan tersebut telah menjanjikan jaminan kebocoran seumur hidup. Namun, pada kenyataannya yang diimplan tersebut mempunyai tahap pecah abnormal yang tinggi. 


Dalam beberapa kes, pecahnya diimplan pada payudara telah menyebabkan kerosakan pada rangkaian payudara, bengkak dan sakit yang luar biasa. 


Kesan jangka panjang dari pecahnya diimplan belum diketahui secara pasti, tapi komplikasinya boleh merangkumi rosaknya saluran susu dan distorsi (perubahan bentuk) payudara yang sangat menyakitkan. 


“Saya seorang gadis yang masih muda. Saya tidak boleh menghadapi ini dan begitu tertekan. Sakit ini semakin menjadi-jadi kerana saya sangat kemurungan. Doktor bahkan menawarkan saya ubat anti depresi, tetapi saya tidak menginginkannya, “tutur Lindsey. 


Tapi kerana tidak mempunyai pilihan, Lindsey harus mahu melakukan operasi pengangkatan tersebut dan bersedia untuk berhutang lagi demi menutupi kos operasi .

No comments:

Blog Pilihan