Monday, April 23, 2012

KISAH “TELUR PERAWAN” DI CHINA | MACAM2


Telur Perawan sebenarnya telur dimasak dalam urin anak laki-laki muda. Luar biasanya menjauhkan diri dari makanan setelah mereka tahu bagaimana mereka dibuat, namun mereka sangat popular dengan penduduk tempatan terutama, walaupun tidak murah – kos setiap telur sekitar 1,5 yuan setiap (US $ 0,23). 


Kebiasaan aneh ini telah dicalonkan sebagai warisan budaya bandar sebagai Dongyang orang mengatakan telur memiliki rasa musim bunga. Menurut laporan tempatan, kanak-kanak sekolah di Dongyang buang air kecil ke dalam tong plastik ditempatkan di luar kelas mereka, yang kemudian dikumpulkan oleh penduduk di dekatnya. Guru tempatan telah menerima amalan dan bahkan mengingatkan anak-anak untuk tidak buang air kecil ke dalam tong jika mereka sakit.

Penjual telur perawan ini mengatakan memasak telur perawan adalah seperti teh telur, memasak dengan panas yang tepat dan masa yang betul. “Telur ini  sangat lazat hingga saya boleh makan sepuluh telur sehari,” kata seorang wanita bernama Liu, yang pindah ke Dongyang beberapa tahun yang lalu dan sangat suka  rasa telur ini. “Saya tidak pernah makan sebelum saya datang ke sini tetapi saya kecanduan sekarang.

“Namun, tidak semua orang Dongyang suka. Salah satu warga tempatan bernama Li mengatakan ia belum pernah merasa telur perawan. “Saya tidak tahan bau. Ini mengerikan,” katanya. Vendor tempatan akan memberitahu anda bahawa telur membantu mencegah rasa mengantuk pitam panas musim bunga dan musim panas. – Shang Hai Daily

No comments:

Blog Pilihan