Sunday, April 29, 2012

MAKAN TANAH BAGUS UNTUK PERUT? | PELIK



Bagi kebanyakan orang di dunia, makan lumpur adalah hal yang menjijikkan.Tapi tahukah anda, ternyata lumpur sangat baik bagi perut.Menurut hasil kajian, manusia geophagy memakan lumpur rupanya untuk melindungi perut kerana dapat melindungi terhadap racun, parasit danpathogens .



Menurut Sera Young, penyelidik dari Cornell University dan yang menjadi penulis utama dalam kajian ini mendedahkan, manusia geophagy berasal dariHippocrates yang sudah ada sejak 2000 tahun lalu. Sejak saat itulah terus dilaporkan di setiap tempat adanya orang yang memakan tanah. 


Namun, para saintis sampai sekarang tidak dapat menjelaskan mengapa orang suka memakan tanah. Beberapa penyelidik berfikir, geophagy adalah akibat dari kekurangan makanan. Dengan kata lain, orang memakan tanah untuk mengurangkan rasa sakit akibat kelaparan, walaupun tidak memberikan nilai gizi. Penjelasan lain kerana mengambil tanah undian mengandungi zat kerana nutrisi mereka berkurang, seperti kalsium, dan zat besi. 


Di sisi lain, tanah undian mempunyai zat yang berkesan boleh menjadi bakteria baik melindungi dari racun dan bakteria buruk. Sebuah kajian menunjukkan, pada umumnya orang-orang makan tanah pada saat persediaan makanan menipis. Ketika mereka makan tanah, mereka hanya makan dalam jumlah yang sedikit.Geophagy digambarkan secara umum pada perempuan di awal kehamilan dan balita Menurut hipotesis yang ditemui, bahawa nutrisi yang ditemui sangat sedikit yang sesuai. 


Lebih dari itu, hipotesis disesuaikan dengan data yang ada sesuai dengan penemuan dalam kajian. Kategori kedua, menurut Young, yang peka terhadap racun parasit bergantung pada dirinya sendiri dan keturunan keluarga. Selain itu, geophagy yang paling biasa berada di daerah beriklim tropika di mana mikrob bawaan makanan yang berlimpah.

No comments:

Blog Pilihan