Saturday, February 11, 2012

PENGEMIS PUN PANDAI MENDERMA | BIAR BETUL



Kebiasaannya seorang pengemis tentu akan menyimpan duitnya untuk kegunaan sendiri,tetapi tidak bagi Wang Zhiyou. Dirinya mengemis untuk disumbangkan untuk orang yang lebih memerlukan.Lelaki yang berusia 41 tahun ini berasal dari Yongping di propinsi Heilongjiang, China.Dia telah mengemis selama 15tahun dan di panggil "Pengemis Dermawan dari Timur Laut".


Dia tiba di kota Changsha, ibukota Provinsi Hunan, pada 6 September 2011 yang lalu. Biasanya dia tinggal di satu tempat selama satu bulan hingga akhirnya pindah tempat lain.Setelah satu bulan mengemis,dia akan terus menyumbangkan hasil pendapatannya itu kepada mereka-mereka yang memerlukan.dia berharap dapat menemukan orang-orang tersebut melalui media,menurut katanya di china daily.

Wang mengatakan bahwa dia berbuat demikian kerana kisah hidupnya.Pada usia 18 tahun dia baru menyadari bahwa dia adalah anak angkat.ibubapanya tidak mampu menyara kedua orang anaknya, sehingga dia diserahkan kepada orang lain.

Setakat ini Wang telah mendermakan hasil pendapatannya sebanyak 40ribu yuan kepada mereka yang memerlukan,dia juga akan meminta bukti kesusahan dari orang yang telah dibantunya.

No comments:

Blog Pilihan